Meer export dankzij online inzet bij handelsmissies

Aandacht voor het land

Veel exporteurs hebben de beroemde ‘vlaggetjes’ op hun site en dekken daarmee vele landen af qua taal. Maar ondanks de Engelse taal zal het zakendoen in bijvoorbeeld Uganda, Canada, Zuid-Afrika en Verenigd Koninkrijk op vele vlakken verschillen. Uiteraard geldt dit ook voor Nederland en België. Laat richting uw potentiële exportpartners zien dat u weet waar u over praat én dat u hun positie in hun land belangrijk vindt. Dit begint met een landsectie op uw website.

Websiteaanpassing

De website dient qua invulling aan te sluiten op de behoefte van de potentiële exportpartners in uw doelland. Afgezien van speciale aandacht voor het doelland kunnen specifieke producten onder de aandacht worden gebracht, worden brochures als downloads geplaatst, komt een agenda in beeld om afspraken te maken en bijvoorbeeld een ‘call me back’-formulier en uiteraard de Social Media logo’s.

Online partnerselectie

Bijna 70% van de wereldhandelsbeurzen (‘Leitmessen’) vinden in Duitsland plaats en in 2012 was er wederom een groei van buitenlandse standhouders. Via de database van AUMA kunt u alvast bekijken welke bedrijven uit uw doelland ook op zoek zijn naar meer export. Gezien de investeringen in een beursdeelname zullen dit in de regel serieuzere bedrijven, en dus potentiële exportpartners, zijn. Uiteraard kunt u ook in uw doelland zelf de websites van vakbeurzen nalopen en/of van andere vakbeurzen ergens ter wereld.

Postennetwerk

In navolging van een online partnerselectie kunt u als exporteur het postennetwerk om hulp vragen om reeds voorafgaand aan een handelsmissie de door u geselecteerde exportpartners te benaderen voor een afspraak. U bevindt zich dan zelf in een actievere en meer sturende rol.

Wanneer afspraken eenmaal gemaakt zijn, gaat u het internet gebruiken om een online scan/profiel te maken van uw gesprekspartners zodat u in de gesprekken goed beslagen ten ijs komt. Naast directe contacten kan het postennetwerk in het doelland u ook verder helpen met informatie over en contacten bij brancheverenigingen, lokale beurzen en andere achtergrondinformatie.

Social Media

Zoals in eerdere artikelen beschreven worden Social Media zowel in gevestigde als opkomende landen steeds belangrijker. Naast het feit dat u wellicht hard copy brochures laat ontwikkelen, zorgt u ook voor een representatieve digitale weergave van uw bedrijf op bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook. Daarnaast kunt u ook Social Media gebruiken als acquisitiekanaal om potentiële exportpartners op te sporen en een eerste indruk te verkrijgen. Onderzoek welk Social Media-kanaal in welk land het meest gebruikt wordt.

Adverteren in zoekmachines

In de aanloop naar een handelsmissie kunt u in de meest gebruikte zoekmachine van dat land een advertentie opzetten rondom het product waarvoor u een exportpartner zoekt. U koppelt zoekwoorden aan uw advertentie en wanneer uw potentiële exportpartner bijvoorbeeld intypt ‘wastewater treatment’ komt uw advertentie in beeld. Vervolgens klikt hij daarop en komt op een speciale ‘handelsmissiepagina’ waarin u als exporteur hem uitnodigt om kennis te maken.

Internet Marketing

Bedenk waar uw potentiële exportpartner zich op het internet bevindt in zijn eigen land. Op de website van een branchevereniging? In B2B en/of productwebsites? Op websites van exportclubs? Probeer ruim voordat u op handelsmissie gaat de internet marketing in uw doelland op te zetten zodat u een selectie kunt maken uit de potentiële exportpartners die zich gemeld hebben.

Bezoekersstatistieken

De inspanningen (online en offline) die u doet om van uw handelsmissie een succes te maken, dienen gemeten te worden. Door uw bezoekersstatistieken te analyseren weet u welke inspanningen meer of minder succes hebben. Afhankelijk van uw doelstellingen kunt u vervolgens in de aanloop naar de handelsmissie de inspanningen opvoeren, bijvoorbeeld meer/gerichter online adverteren in uw doelland om meer afspraken te krijgen.

Tijd

Hoewel ‘tijd’ niet direct een online element is, is tijd de allerbelangrijkste factor om van het internet een succes te maken. Maak organisatorisch tijd vrij en plan ook het internet / uw website in als een belangrijk onderdeel om van uw handelsmissie een succes te maken. Met name in de voorbereidende fase kan internet een zeer belangrijke rol spelen bij het initiëren van contacten waardoor u uiteindelijk op locatie meer succes boekt.

De toekomst van de handelsmissie

Persoonlijke contacten worden steeds belangrijker, o.a. omdat door het internet een kaper (concurrent) sneller op de kust ligt. Zeker door de ondersteuning die de Nederlandse overheid, brancheverenigingen e.a. geven, moeten handelsmissies gerekend worden tot de meest kansrijke initiatieven om lange termijn exportrelaties op te bouwen. Het rendement van handelsmissies moet echter omhoog om de concurrentie met andere grotere en opkomende landen voor te blijven. Voor 2014 heeft bijvoorbeeld Duitsland 60 (!) internationale beurzen uitgekozen waarop startende Duitse exporteurs ondersteund worden. Wie minder sterk is, moet slimmer zijn. Voor de BV Nederland begint dit met een versterkte inzet van het internet, ook bij handelsmissies.

Help mee

Naar mijn mening is er in de Nederlandse media te weinig aandacht voor export en internationalisering. Help mee om het thema 'export & internet' versterkt onder de aandacht te brengen. Stuur mijn artikelen door en/of door overname met bronvermelding.

Vanaf 1999 heb ik in de vorm van interviews/content/ideeën bijdragen geleverd aan artikelen in vakbladen, kranten, tijdschriften, op websites, blogs etc.

Graag kom ik met u Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en/of hoor suggesties voor artikelen.

 

Geert J. Nijkamp is spreker en auteur van het boek "De invloed van het internet op de Nederlandse export - Hoe houden wij onze voorsprong vast?" Andere landen gebruiken momenteel het internet om versneld te internationaliseren en hun export uit te breiden. Nederlandse exporteurs maken onvoldoende gebruik van het internet. Geert Nijkamp laat in zijn boek zien hoe exporteurs hun voorsprong kunnen behouden en uit kunnen bouwen. Hij is woonachtig in Spanje en mede-eigenaar van een import/exportbedrijf.