Maakindustrie - Modelmakers en ketenspelers maken toekomstplan

www.metaalnieuws.nl

NVvM: Modelmakers en ketenspelers maken toekomstplan

13 juni 2012

Om tot goede kansen voor verbetering, innovatie en businessmodellen te komen, heeft Berenschot de markt- en technologieontwikkelingen voor de modelmakerij geanalyseerd. Dit resulteerde in vijf uitgewerkte businessmodellen inclusief een aanpak voor de bevordering van instroom en opleiding van vakkundig personeel.

De routekaart is overhandigd aan het bestuur van de NVvM (Nederlandse Vereniging van Modelmakerijen), dat samen met haar brancheleden een actieplan gaat opstellen.

De wereld waarin de modelmakerij opereert verandert sterk. Voor het maken van modellen, vormen, prototypes en mallen zijn steeds meer combinaties van nieuwe en andere materialen en fabricagetechnologieën mogelijk. Ook de toepassing van automatisering (CAD/CAM/CAE) blijft zich sterk ontwikkelen en biedt nieuwe kansen. 'Wat vragen mijn klanten op termijn', 'welke eisen stellen de verschillende eindmarkten', 'ben ik professioneel genoeg' en 'waar moet ik in investeren: mensen of middelen' zijn vragen waar de modelmakers graag een antwoord op zouden hebben. Er is een uitgebreide analyse van de markt- en technologie ontwikkelingen gemaakt resulterend in verschillende businessmodellen voor de bedrijven om zich verder strategisch in te ontwikkelen. Voor de ontwikkeling van medewerkers van de toekomst is een actieoverzicht ontwikkeld. Dit moet gaan zorgen voor enerzijds duurzame inzetbaarheid van het huidig personeel, en anderzijds het aantrekken van nieuw, jong personeel.

Verschuiving vraag en ontzorgen

De deelnemers hebben vastgesteld dat de metaalgieterijen, van oudsher de primaire opdrachtgevers, een stagnerende vraag laten zien. Daarentegen lijken er in andere markten, zoals verwerkers van kunststof en composiet, groeikansen. Samenwerking met ketenspelers wordt steeds belangrijker. Klanten en de klanten van de klanten hebben steeds toenemende eisen. Snelheid van leveren, kwaliteit tegen de juiste kosten, flexibiliteit maar ook innovatief vermogen vereisen verregaande samenwerking met de klant, de toeleveranciers maar ook modelmakers onderling. Ontzorgen is hierbij het adagium.

Kiezen en durven

Daarnaast toont het onderzoek aan dat de modelmakerijen individueel maar ook als collectief veel kunnen verbeteren op het gebied van bedrijfsstrategie, positionering, imagoverbetering en communicatie. Men verwacht tevens dat onder invloed van automatisering (CAD/CAM/CAE), 24/7-productie, substituten zoals additieve manufacturing en engineering meer, hoger en ander personeel noodzakelijk zal zijn. Met name voor de branche biedt dit aanleiding om de huidige modelmakersopleiding aan te passen.

De routekaart vijf businessmodellen, die de modelmaker maar ook de branchevereniging in staat moeten stellen om de juiste strategische keuze te durven maken.

De NVvM heeft Organisatieadviesbureau Berenschot ingehuurd om samen het strategische vraagstuk op te pakken door het opstellen van een collectieve routekaart. Dit is een gezamenlijke verkenning van een groep bedrijven met als doel het ontwikkelingen van collectieve en individuele succesvolle strategische richtingen. Hierbij is extra ingezet op de ontwikkeling van medewerkers van de toekomst.

Dit is gebeurd in twee interactieve, computerondersteunde sessies. Per sessie met twintig deelnemers, zowel modelmakers als andere ketenspelers, zoals klanten, klanten van de klanten, toeleveranciers, machinefabrikanten en experts op het gebied van design en ontwerp, rapid prototyping, kunststof en composieten.