Duitsland: machinebouwers kiezen nieuwe Chinastrategie

Duitsland: machinebouwers kiezen nieuwe Chinastrategie

Meer en meer Duitse machinebouwers gaan hun Chinese activiteiten anders inrichten. Dit kan gevolgen hebben voor Nederlandse toeleveranciers. Omdat Duitse machinebouwers niet meer op prijs kunnen concurreren met hun Chinese concurrenten, willen zij zich op een andere manier onderscheiden. Ze richten zich daarom steeds minder op het verkopen van nieuwe machines, maar leggen de focus op het terugnemen en repareren van gebruikte machines of onderdelen.

Goedkoper en behoud klandizie

Veel Chinese bedrijven werken namelijk met Duitse machines, die soms tot wel 25 jaar oud zijn. Het mes snijdt zo aan twee kanten: voor de Chinese klant is reparatie goedkoper dan de aanschaf van een nieuwe machine. Voor Duitse machinebouwers betekent het het behoud van klandizie. Bovendien raken er geen onderdelen in omloop die – hoewel gepatenteerd – door concurrenten kunnen worden gebruikt.

Duitse machinebouwindustrie

China is niet alleen de belangrijkste afzetmarkt voor Duitse machinebouwers, maar is inmiddels ook de grootste producent van machines. Daarmee is het land ook de grootste concurrent in de sector. De Duitse machinebouwexport naar China bedroeg in 2011 18,9 miljard euro. Met meer dan 900.000 banen is de machinebouwindustrie de belangrijkste werkgever in Duitsland.

Bron: Ministerie ELI

Publicatiedatum: 2-7-2012