Hooi in de ruif

www.mechatronicamagazine.nl

Hooi in de ruif

John Blankendaal managing director Brainport Industries.

12 december 2012

Op de Precisiebeurs was ik mede-initiatiefnemer van de forumdiscussie over samenwerken in de hightechketen. Uit de discussie bleek eens te meer dat samenwerken geen dagelijkse vanzelfsprekendheid is en zeker geen doel op zich. Maar samenwerken is wel noodzaak. De toenemende complexiteit van producten en tegelijkertijd de verkorte levenscyclus leggen een groot beslag op de ontwikkelcapaciteit en financiële middelen van ondernemingen. In steeds kortere tijd moeten ze innovatieve producten naar de markt brengen en steeds hogere investeringen terugverdienen. De eigen ontwikkeling, indien aanwezig, kan veelal niet aan deze eisen voldoen.

Gezamenlijke innovatie én ondernemend samenwerken in allianties bieden mogelijkheden. Ondernemers zoeken buiten hun organisatie naar innovaties, zodat ze snel en adequaat kunnen reageren op de veranderende marktvraag. Het is goedkoper, sneller en minder risicovol om de innovatie ‘in te kopen’ dan zelf te ontwikkelen, en om samen te werken in de ontwikkeling van innovaties dan alles zelf te doen. Collega-ondernemers beschikken wellicht over de relevante kennis in de vorm van ideeën of marktgerede producten die ondernemers al dan niet met externe financiering tegen een hoge prijs kunnen overnemen.

In het midden van het spectrum van ideeën en marktgerede producten vinden we marktgerede concepten. Dit zijn innovaties die niet alleen tot een succes kunnen worden gebracht. Enerzijds omdat er onvoldoende toegang is tot technologie of de markt, anderzijds omdat er onvoldoende financiële middelen zijn

Samenwerking is dan geboden om een concept uit te ontwikkelen tot commercieel product en naar de markt te brengen. Hiertoe dienen ondernemers samen te werken in allianties. Onder een alliantie versta ik hier een privaat samenwerkingsverband tussen een of meer onafhankelijke ondernemingen. Innovatieve netwerken kunnen een groter innovatievermogen realiseren dan waartoe afzonderlijke ondernemingen in staat zijn. En samen kun je meer risico nemen dan dat je alleen zou kunnen doen.

Het denken in ketens en netwerken leidt tot fundamentele veranderingen in de manier waarop bedrijven en organisaties opereren, concurreren en samenwerken. Organisaties die geen deel uitmaken van de keten verliezen hun positie. Met zijn allen moeten we durven kiezen voor een paradigmaverschuiving. Uiteraard gaat het nog steeds om geld verdienen in een economie waar marktwerking zal overheersen. Innovatie moet voor een belangrijk deel uit de keten komen. Dit vereist van toeleveranciers innovatief vermogen.

Uitgangspunt is dat ontbrekende kennis en kunde niet alleen van OEM’s komt maar dat ook toeleveranciers hun steentje bijdragen. De keuze leidt tot een intensieve duurzame samenwerking, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en wederzijdse belangen.

Het vinden van een juiste partner is geen sinecure. Je moet zeker niet als een dolende ridder gaan zoeken maar gericht in netwerken van gelijkgestemden. Deel uitmaken van een netwerk van ondernemers die een vergelijkbaar DNA delen en zich daarvoor willen inzetten. Het is net als met koken: als je een recept wilt maken, moet je beschikken over de juiste ingrediënten en dien je deze te kennen.

Het succes van een partnership bestaat uit twee belangrijke uitgangspunten: samen lachen, samen huilen, en hooi in de ruif. De eerste betekent dat je niet ten koste van de ander succesvol wilt zijn en de tweede dat er daadwerkelijk business is te halen uit de samenwerking.

John Blankendaal