Terberg automatiseert als antwoord op schaarste technisch personeel

Toch kreeg Terberg de afgelopen jaren te maken met de opmars van concurrenten uit met name Azië. ‘Die waren niet zozeer beter in het ontwikkelen, maar wel goedkoper in het bouwen van panelen’, aldus Althof. ‘We hebben ons afgevraagd: waar gaat de markt naartoe? Technisch personeel werd steeds moeilijker te vinden. Voor de panelenbouw waren wij afhankelijk van mts’ers. Omdat er veel kennis bij onze producten komt kijken, kostte het ons een half jaar om ze in te werken. We konden hoogstens dertig procent oproepkrachten inzetten en dat maakt het lastig om bijvoorbeeld pieken op te vangen. Dat moest anders.’

Lean

Terberg nodigde verschillende partners uit om mee te denken over een oplossing. Het resultaat van deze brainstormsessies was een heldere toekomstvisie. ‘We wilden onze producten en processen in alle facetten simpeler maken’, vat Althof zijn missie samen. ‘Zo simpel dat iedereen onze producten moet kunnen maken.’

Bij het veranderproces dat Terberg voor ogen stond, zou automatisering een cruciale rol spelen. Een van die partners die het bedrijf uitnodigde om mee te denken, was Eplan, leverancier van de software die de hardware- en software-engineers van Terberg al sinds de jaren negentig gebruiken. Althof: ‘In het begin was Eplan een handig stuk tekengereedschap voor onze elektrotechnische engineers, maar in de loop der jaren is de software uitgegroeid tot het hart van onze elektrotechnische engineering. De software koppelt de engineering aan systemen voor inkoop, verkoop, logistiek en productie.’

Eplan dacht mee om de hoge ambities van Terberg waar te maken. Trefwoorden in deze efficiencyslag: standaardiseren, kennis borgen en automatiseren. De eerste stap zette Terberg bij de afdeling verkoop. Het maatwerkproduct werd opgeknipt in standaard modules. Via een verkooptool kunnen de salesmensen nu het product op maat samenstellen uit deze bouwstenen. Althof: ‘Dit betekende een enorme efficiencyslag. Met een druk op de knop maakt de verkoper een offerte, inclusief technische beschrijvingen. Zo ziet de klant precies wat hij krijgt. Gaat de order door, dan vult de engineer de technische details in op basis van dezelfde dataset. Klantspecifiek maatwerk blijft tot het minimum beperkt.’

Terberg heeft zijn maatwerkproduct opgeknipt in standaard bouwstenen waarmee verkopers een product op maat kunnen samenstellen.

Terberg ging nog een paar stappen verder. Ook de productie van besturingskasten werd grotendeels geautomatiseerd. Ook hier speelt software van Eplan een rol. De Eplan Pro Panel Professional-module biedt - naast het kast- en paneelontwerp in 3D - ook de mogelijkheid om de CNC-machines aan te sturen die de draden op maat maken en labelen, plaatwerk frezen voor de kasten en de labels uitprinten. Al deze processen verlopen bij Terberg volledig automatisch. Vervolgens werd de hele logistiek aan het systeem gekoppeld. Doel: foutloos en lean produceren. Met deze laatste stappen behoort Terberg tot de eerste paneelbouwers die computer-aided manufacturing in de praktijk brengen.

Ikea

De kern van de benadering van Terberg is de verplaatsing van de kennis van de mensen naar het systeem. De software produceert automatisch de instructies voor de CNC-machines en werkinstructies voor de paneelbouwer. Die krijgt niet meer een dik boekwerk maar een setje eenvoudige instructies per handeling. De componenten liggen klaar en de draden zijn automatisch op maat geknipt en gelabeld. Kennis en ervaring heb je niet meer nodig voor paneelbouw. Laat staan een mts-diploma. ‘Als je een Ikea-kast in elkaar kunt zetten, mag je hier komen werken’, zegt Althof. ‘We hebben ongeschoolde mensen binnen twee uur ingewerkt. Hierdoor besparen we niet alleen op personeelskosten, we zijn ook veel flexibeler geworden. We kunnen nu onze capaciteit met vierhonderd procent uitbreiden en toch een foutloos product leveren. Het werk van onze mts’ers is interessanter geworden. In plaats van kasten monteren, houden zij zich bezig met het aansturen van mensen en het bewaken van de processen.’

Ook aan de kant van de engineering boekte Terberg winst. Repeterend werk werd uit het engineeringproces gehaald door productmodules te standaardiseren en op te slaan in het systeem van Eplan. Althof: ‘We hebben nu een schat aan kennis in het systeem gewaarborgd. Hierdoor hoeven onze engineers een nieuw product niet meer vanaf de grond te ontwikkelen. Ze kunnen het uit de aanwezige modules opbouwen en met behulp van intelligente software aanpassen aan de specificaties van de klant. Dit scheelt onze engineers heel erg veel tijd. In 2001 ontwikkelde ons engineeringteam veertig producten per jaar. Dit jaar maken we er 720 - met dezelfde acht mensen als tien jaar geleden.’

In 2001 ontwikkelde Terberg veertig producten per jaar. Dit jaar zijn dat er 720.

Terberg Control Systems maakte de afgelopen jaren een enorme omzetgroei door. ‘Onze concurrentiekracht is toegenomen’, concludeert Althof. ‘Met een hoge mate van automatisering zijn wij het bewijs dat je in Europa wel degelijk concurrerend kunt produceren.’

Rense Wallaart is tekstschrijver bij Tekst Moet Lopen.

Rense Wallaart