5000 iPads moeten dienstverlening KLM verbeteren - communicatievoorbeeld voor exporteurs-distributeurs

Het grondpersoneel van KLM zal dus niet met tablets gaan werken. In de lucht vinden sommige handelingen nu nog plaats met papier. Met een iPad kunnen vluchtwijzigingen eerder doorkomen en dat moet betere informatie voor de reiziger opleveren, bijvoorbeeld rond overstappen.

​Brandstofbesparing

De pilot die eind 2011 werd gestart, is uitgevoerd met ongeveer honderd cockpit- en cabineleden. Na afloop bleek dat het personeel sneller en beter kan inspelen op persoonlijke wensen van passagiers, aldus KLM.

“Als uiteindelijk al het papier dat onze crew nu meeneemt aan boord vervangen kan worden door de iPad, bespaart dit veel gewicht en dus ook brandstof”, aldus Peter Hartman, president-directeur van KLM. Zowel piloten als cabinepersoneel gebruiken nu nog veel papieren handboeken en andere mappen met papier, laat een KLM-woordvoerder weten.

De volledige invoering van de 5000 iPads zal maanden in beslag gaan nemen. In het najaar beschikken alle genoemde personeelsleden over een iPad.

Door: NU.nl/Colin van Hoek