Internet als pepmiddel voor onze export

Woensdag 14 maart 2012, Nieuws voor professionals

Internet als pepmiddel voor onze export

Uitgegeven: 14 maart 2012 08:42
Laatst gewijzigd: 14 maart 2012 08:42

Nederlandse exporteurs hebben wereldwijd een prachtig distributienetwerk opgebouwd, maar in vergelijking met andere landen internationaliseert de Nederlandse export te langzaam. Hoe kan internet helpen om de voorsprong vast te houden?

© Thinkstock

Door Geert Nijkamp

De opkomst van het internet heeft er voor gezorgd dat communicatiemogelijkheden wereldwijd in een stroomversnelling zijn geraakt.

Andere landen gebruiken het internet om versneld te internationaliseren en bevorderen zodoende hun export.  Drie unique selling points van Nederland komen hierdoor in gevaar:

1. Relatieve exportpositie. Nederland is een land dat ver is in haar internationaliseringsproces. Relatief veel bedrijven exporteren al, gemiddeld meer dan in veel andere landen. Dankzij het internet gaat de macht van het getal een belangrijke rol spelen. Nederlandse exporterende bedrijven zullen in toenemende mate concurrentie krijgen van bedrijven uit andere (grotere) landen die het internet gebruiken om ook sneller internationaal contacten te leggen die tot export kunnen leiden.

2. Talenkennis. De opkomst van het internet zorgt er voor dat de meertaligheid in veel landen toeneemt. Kinderen in bijvoorbeeld Spanje en Italië beginnen al rond hun vierde jaar beginnen met Engelse les. In Nederland is dit pas vanaf 10 jaar. Dankzij het internet is middels e-learning effectiever talenonderwijs mogelijk. Exportbedrijven in andere landen kunnen zich in toenemende mate bedienen van meertaligen in eigen land om hun export te bevorderen, en worden daarmee grotere concurrenten van Nederlandse exportbedrijven.

3. Multicultureel aanpassingsvermogen. Dankzij het internet neemt het multicultureel aanpassingsvermogen toe. Landen die voor het internettijdperk relatief minder geïnternationaliseerd waren, kunnen zich nu dankzij het internet ‘open’ stellen. Veel Nederlandse exportbedrijven hebben in het verleden gebruik gemaakt van Nederlands management om hun export en import lokaal te organiseren. Andere landen kunnen mede dankzij internet nu ook makkelijker hun eigen management internationaliseren en wereldwijd inzetten. Als Nederlanders zijn we dus niet langer de enigen die zich overal ter wereld thuis voelen.

Hoe houden we onze voorsprong vast?
Iedereen die actief is op gebied van internationaal zakendoen moet zichzelf de volgende vraag stellen: Is voor mij het internet informatiemedium nummer 1? Wanneer dit antwoord een ja is, dan moet bij alle beleidsontwikkeling en uitvoerende activiteiten bekeken worden hoe het internet leidend kan zijn in de totale (bedrijfs)ontwikkeling.

Noodzaak

Kijkend naar de internetontwikkeling in vele andere landen dan moet er in de BV Nederland besef ontstaan dat het noodzakelijk is om het internet maximaal in te zetten als communicatie- en marketinginstrument.

Niet alleen als een digitaal instrument maar juist om wereldwijd bestaande persoonlijke contacten beter te onderhouden en te ondersteunen, én om nieuwe persoonlijke contacten te genereren. Hierdoor komt de noodzakelijke koppeling tussen offline- en onlinemarketing tot stand, tussen de bricks en de clicks.

Geert J Nijkamp is auteur & spreker. Hij is schrijver van het boek “De invloed van het internet op de Nederlandse export – Hoe houden wij onze voorsprong vast?”