NEC Nieuwsbrief 1 2012

Nieuwsbrief 1 '12

Nederlandse Export Combinatie – NEC B.V.

Nieuwsbrief nr. 1 – 2012

Inhoud Nieuwsbrief nr. 1 – 2012:

1. Handelsmissie Bakkerijtechnologie Oekraïne
2. Handelsmissie Bouw & DHZ Tsjechië
3. Handelsmissie DHZ & Bouw Turkije
4. Handelsmissie Duurzame Tuinbouw Australië
5. Handelsmissie Duurzame Tuinbouw Canada
6. Handelsmissie Biologische Voedingsmiddelen Denemarken
7. Handelsmissie Voedingsmiddelen Spanje
8. Handelsmissie Zoetwaren Polen
9. Nederlandse landbouw produceert netto elektriciteit
10. Boek benadrukt rol van internet voor Nederlandse export
11. Europese Norm Ecodesign in de smaak
12. Expertise Nederlandse ondernemers maakt verschil in ontwikkelingslanden        
13. Schuldencrisis treft economie eurozone hard
14. Twaalf Europese regeringsleiders: Minder regelgeving
15. De opkomst van Brazilië, Rusland, India en China legt de Nederlandse economie geen windeieren
16. China wordt grootste exportmarkt voor EU 
17. Hongkong verhoogt investeringen in topsectoren
18. Argentinië: Protectionisme biedt kansen voor buitenlandse ondernemers
19. Keniaanse grens open voor Nederlandse pootaardappelen
20. Overheid helpt bedrijven bij internationaal ondernemen
21. Retailers benutten internet onvoldoende
22. Stel al je vragen over geld en ondernemen op Z24 Antwoord


1. Handelsmissie Bakkerijtechnologie – Oekraïne
Van 3 t/m 6 april organiseert de NEC een handelsmissie voor de bakkerijtechnologie naar Oekraïne. Deze handelsmissie wordt georganiseerd in samenwerking met Tebodin, NBT en de Koninklijke Metaalunie. Deze handelsmissie wordt uitgevoerd in opdracht van het Agentschap NL en gefinancierd in het kader van het programma CPA. In Oekraïne is veel vraag naar nieuwe technologie binnen de voedingsmiddelenindustrie. Doordat men zich steeds meer bewust is van de herkomst en kwaliteit van het voedsel is de vraag naar kwalitatief-goed en verpakt voedsel toegenomen. Voor Nederlandse bedrijven ontstaan hier kansen. Tijdens de handelsmissie wordt de Food Tech Mash 2012 bezocht, vindt er individuele lokale matchmaking plaats en is er in samenwerking met de Nederlandse ambassade een netwerkdiner georganiseerd. Voor meer informatie zie http://nec.nl/handelsmissie/

2. Handelsmissie Bouw & DHZ – Tsjechië
Van 23 t/m 26 april organiseert de NEC in samenwerking met Coserex en Bouwend Nederland een handelsmissie voor de bouw- en DHZ sector naar Tsjechië. Deze handelsmissie wordt uitgevoerd in opdracht van het Agentschap NL en gefinancierd in het kader van het programma CPA. Door een toenemende interesse in bouwen, de hoge modernisatie en de toenemende meerwaarde van Tsjechen aan hun huis en het opknappen daarvan, is er een aanzienlijke vraag naar bouwmaterialen, duurzame energiesystemen en lichtere en zwaardere DHZ artikelen. Hierdoor zal er de komende jaren veel kansen en potentieel liggen voor Nederlandse ondernemers. De handelsmissie bestaat o.a. uit individuele lokale matchmaking, het bezoeken van verschillenden bouwprojecten en lokale distribiteurs in de regio van Brno en Praag. Ook zal de International Building Fair in Brno worden bezocht. Voor meer informatie zie www.nec.nl/handelsmissie_tsjechie

3. Handelsmissie DHZ & Bouw – Turkije
Van 5 t/m 8 juni organiseert de NEC in samenwerking met Avantaj Consultancy Services een handelsmissie naar Turkije voor de Doe Het Zelf en Bouw sector. Deze handelsmissie wordt uitgevoerd in opdracht van het Agentschap NL en gefinancierd in het kader van het programma CPA. Turkije heeft één van de snelst groeiende economieën ter wereld waardoor de inkomens van de Turkse consument stijgt en ook meer te besteden heeft. Ook bezit de Turkse consument steeds vaker een eigen huis, en de afgelopen jaren is er een forse stijging geweest in bestedingen aan bouw-, DHZ en tuinartikelen. Verwacht wordt dat deze sector in de toekomst nog flink zal stijgen. De Turkse DHZ en Bouw sector biedt dan ook veel kansen voor Nederlandse bedrijven om deze markt juist nu te betreden. Tijdens de handelsmissie vindt er individuele matchmaking plaats en worden lokale verkooppunten en grote DHZ ketens zoals Koçtas, Bauhaus en IKEA bezocht. Voor meer informatie zie www.nec.nl/agenda/

4. Handelsmissie Duurzame Tuinbouw Australië
Van 16 t/m 24 juni organiseert de NEC in samenwerking met KvK Den Haag en Protected Cropping Australia een handelsmissie naar Australië voor de Duurzame (Glas)Tuinbouw Sector. Deze handelsmissie wordt uitgevoerd in opdracht van het Agentschap NL en gefinancierd in het kader van het programma CPA. Australië beschikt over een kansrijke tuinbouwsector. Door het ontbreken van knowhow bij Australische toeleverende bedrijven liggen er voor Nederlandse toeleveranciers vele kansen omdat zij beschikken over ruime kennis en ervaring. Tijdens de handelsmissie vindt er individuele matchmaking in de omgeving van Sydney, Melbourne en Adelaide plaats, en zal er een groot aantal tuinbouwprojecten in verschillende regio’s worden bezocht. Voor meer informatie zie http://www.agentschapnl.nl/cpa/australietuinbouw

5. Handelsmissie Duurzame Tuinbouw Canada
Van 2 t/m 6 oktober organiseert de NEC in samenwerking met KvK Den Haag, Pegasus Global Initiatives en Greenport Holland International een handelsmissie naar Canada voor de Duurzame (Glas)Tuinbouw Sector. Deze handelsmissie wordt uitgevoerd in opdracht van het Agentschap NL en gefinancierd in het kader van het programma CPA. Door de toenemende vraag naar hoge kwaliteit, variatie, gemak en duurzame productie van voedingsmiddelen liggen er vele kansen voor de Nederlandse toeleveringssector met innovatieve en technologische producten. Tijdens de handelsmissie vindt er individuele matchmaking plaats in de omgeving van Toronto en wordt de Canadian Greenhouse Conference bezocht. Voor meer informatie zie mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

6. Handelsmissie Biologische Voedingsmiddelen Denemarken
Van 11 t/m 14 november organiseert de NEC een handelsmissie voor de biologische voedingssector naar Denemarken. Dit doet zij in samenwerking met MarketLink, VBP en FNLI. Deze handelsmissie wordt uitgevoerd in opdracht van het Agentschap NL en gefinancierd in het kader van het programma CPA. De afgelopen jaren hebben grote supermarktketens het assortiment voor biologische producten flink verhoogd, vanwege de groeiende vraag vanuit de Deense consument. Dit biedt kansen voor Nederlandse leveranciers en producenten, aangezien een groot aandeel van biologische groenten en fruit geïmporteerd wordt. Door de aanhoudende vraag en verkoop is deze sector relatief “crisis vrij” te noemen. Tijdens de handelsmissie vindt er individuele matchmaking plaats in Kopenhagen, en worden lokale distributeurs en Deense supermarktketens bezocht. Voor meer informatie mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

7. Handelsmissie Voedingsmiddelen – Spanje
Van 26 t/m 29 maart organiseert de NEC in samenwerking met VBZ en Agridesk een handelsmissie naar Spanje voor de voedingsmiddelen industrie. Deze handelsmissie wordt uitgevoerd in opdracht van het Agentschap NL en gefinancierd in het kader van het programma CPA. De voedingsmiddelensector speelt een belangrijke rol in de Spaanse economie. Er is een duidelijke stijging te zien in de gemiddelde uitgaven, en ligt ver boven het Europese gemiddelde. De vraag naar verschillende voedingsmiddelen zoals gezonde voeding, zoetwaren en convenience food neemt als maar toe. Tijdens één van de belangrijkste voedingsmiddelenbeurzen, de Alimentaria 2012, hebben de deelnemers de mogelijkheid om waardevolle marktinformatie te werven en in contact te komen met interessante importeurs/distribiteurs. Voor meer informatie zie www.nec.nl/handelsmissie_spanje

8. Handelsmissie Zoetwaren - Polen
Van 14 t/m 17 februari hebben een 16-tel bedrijven uit de Nederlandse Zoetwaren industrie de Poolse markt bezocht. Er stonden o.a. veel matchmaking gesprekken op de agenda, als wel een aantal presentaties, branche bezoeken, storechecks en een netwerkreceptie. Vooral de matchmaking gesprekken, welke zijn opgezet in samenwerking met een Poolse zoetwaren counterpart, bleken zeer waardevol te zijn met duidelijk goede overeenkomsten tussen de Poolse en de Nederlandse partijen. De missie bleek dan ook zeer succesvol. In de aankomende maanden zullen een groot aantal deelnemers zelfs teruggaan voor vervolggesprekken.

9. Nederlandse landbouw produceert netto elektriciteit
De Nederlandse land- en tuinbouwbedrijven produceren meer elektriciteit dan ze zelf verbruiken. De totale bijdrage aan de in Nederland gebruikte duurzame energie is 44%. Meer dan de helft van het energieverbruik van de land- en tuinbouwbedrijven (met uitzondering van de glastuinbouw) is afkomstig uit hernieuwbare bronnen. Volgens staatssecretaris Bleker loopt de landbouwsector voorop bij de verduurzaming van hun energieverbruik. Daarnaast levert het ook extra inkomsten door de verkoop van de opgewekte groene stroom. In 2008 sloten de overheid en de agrosector het convenant ‘Schone en Zuinige agrosectoren’. Daarin werden afspraken gemaakt over verduurzaming van sectoren, waarbij energiebesparing, duurzame energie en het terugdringen van broeikasgasuitstoot centraal staan.
(Bron: Rijksoverheid)

10. Boek benadrukt rol van internet voor Nederlandse export
Nederlandse bedrijven moeten meer gebruik maken van internet om hun voorsprong op buitenlandse concurrenten te behouden. De internetparticipatie ligt in Nederland hoger dan in andere landen, maar bijvoorbeeld Duitsland en Spanje zijn bezig met een inhaalslag. Dit betekent dat de positie van de Nederlandse export zal verslechteren. De verhoging van de internetparticipatie in grote landen zal ten koste gaan van Nederlandse exporteurs, volgens Geert Nijkamp, die een boek schreef met als titel: ‘De invloed van het internet op de Nederlandse export. Hoe houden we onze voorsprong vast?’
Sectoren die op korte termijn last zullen krijgen, of al hinder ondervinden van de toename van internetgebruik zijn de tuinbouw, papier-verwerkende industrie en agro-sector en de metaalindustrie. Om de concurrentie voor te blijven is het van belang dat leidinggevenden van exportbedrijven zich meer gaan verdiepen in de mogelijkheden van het internet.
(Bron: Geert Nijkamp)

11. Europese Norm Ecodesign in de smaak
NEN, Koninklijke Metaalunie en FME slaan de handen ineen om te komen tot een Europese Norm voor het ontwerpen van milieuvriendelijke producten, ook wel bekend als Ecodesign. Hiervoor is de Nederlandse normcommissie 341106 opgericht. Nederland neemt deel aan het Europese traject met als doel één standaardmethodiek te ontwikkelen om de milieubelasting van producten te bepalen. De norm is voornamelijk gericht op bedrijven die mechanische producten ontwikkelen en produceren. Deze bedrijven krijgen een houvast om hun producten op een meer duurzame wijze te ontwikkelen, innoveren en produceren.
(Bron: Metaalunie)

12. Expertise Nederlandse ondernemers maakt verschil in ontwikkelingslanden
De kennis en ervaring van Nederlandse (oud-)ondernemers kan van grote waarde zijn voor bedrijven in ontwikkelingslanden. ‘Bij bedrijven in ontwikkelingslanden bestaat een groeiende behoefte aan kennis; zeker ook op terreinen waar Nederland goed in is zoals water en voedsel. We hebben echt wat te bieden. Dat geldt niet alleen voor bedrijven, maar zeker ook voor onze kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties’, aldus staatssecretaris Knapen. Jaarlijks worden er ongeveer 2.100 professionals gedetacheerd bij met name midden- en kleinbedrijven in ontwikkelingslanden.
(Bron: Rijksoverheid)

13. Schuldencrisis treft economie eurozone hard
De economische groei in de eurozone afgelopen kwartaal is hard geraakt door de aanhoudende schuldencrisis. Gemiddeld krompen de economieën van de eurolanden met 0,3% ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Door de schuldencrisis is het herstel van de eurozone teruggeworpen, met als resultaat dat Nederland en een groot aantal andere landen nu in een recessie zitten. Onder de grotere economieën van de muntunie was de achteruitgang het sterkst in Italië en Nederland, waar een min van 0,7% werd genoteerd. De Spaanse economie ging met 0,3% achteruit. Zonder oplossing van de schuldencrisis en met forse bezuinigingen blijven de vooruitzichten onzeker.
(Bron: Sprout)

14. Twaalf Europese regeringsleiders: Minder regelgeving
Twaalf Europese regeringsleiders, onder wie Mark Rutte, bepleiten minder Europese regelgeving om zo de groei van de Europese economie te stimuleren. Als belangrijkste punt zien de leiders dat de interne markt voor de dienstensector in alle EU-landen moet worden ingevoerd. Daarnaast moeten onderlinge handelsbarrières met de Verenigde Staten worden opgeheven, en zou de handel met Rusland en China geïntensiveerd moeten worden. De nieuwe brief is ondertekend door de regeringsleiders van Nederland, Groot-Brittannië, Italië, Estland, Letland, Finland, Ierland, Tsjechië, Slowakije, Spanje, Zweden en Polen.
(Bron: Sprout)

15. De opkomst van Brazilië, Rusland, India en China legt de Nederlandse economie geen windeieren
De hoge economische groei in de BRIC-landen ging gepaard met een toename van de Nederlandse import uit de vier landen. De ontwikkeling van de Nederlandse export naar deze landen blijft echter achter. Met de handel met de BRIC-landen zijn ongeveer 100.000 banen en bijna 2% van het Nederlandse nationaal inkomen verbonden. Inmiddels komt 14% van de Nederlandse import uit de BRIC-landen, terwijl 8% staan voor de Verenigde Staten. Het aandeel van de export is 4% tegen 5% voor de VS. Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie verwacht dat dit zal veranderen. Tot nu toe blijft de Nederlandse export naar de BRIC-landen achter bij die van andere lidstaten van de Europese Unie. Daarentegen investeert Nederland wel meer in de BRIC-landen. In 2009 was dat in totaal 28 miljard euro.
(Bron: NU.nl)

16. China wordt grootste exportmarkt voor EU
China kan dit jaar al de grootste exportmarkt voor de Europese Unie worden, volgens de EU-ambassadeur Markus Ederer. Daarmee zou de Verenigde Staten van de eerste plaats worden gestoten. Deze verwachting is gebaseerd op actuele handelstrends. “Europese export naar China groeit sneller dan Europese import vanuit China”, aldus Ederer. De Europese Unie is jarenlang de grootste afzetmarkt voor Chinese producten geweest, hoewel de focus steeds meer naar de binnenlandse vraag verschuift. Toch is de Chinese export nog voor een groot deel afhankelijk van export, en er wordt ook met zorg gekeken naar de Europese schuldencrisis die de Chinese economische groei kan drukken.
(Bron: NU.nl)

17. Hongkong verhoogt investeringen in topsectoren
Ondanks de goede financieel-economische uitgangspositie investeert Hongkong in zijn topsectoren om de economie te wapenen tegen een economische tegenwind. De economie zal met 1% tot 3% minder hard groeien dan voorgaande jaren. Hierdoor zullen de overheidsuitgaven stijgen met 7 procent, dit geld gaat naar landreclamatie, stedelijke vernieuwing, gezondheidszorg, sociale voorzieningen, kunst, cultuur en sport, milieubeheer en infrastructuur. Dit werd gepresenteerd door Donald Tsang (CE) in zijn budgetpresentatie voor 2012.
(Bron: Agentschap NL)

18. Argentinië: Protectionisme biedt kansen voor buitenlandse ondernemers
Op het eerste gezicht zou de recente berichtgeving over toenemend protectionisme bedrijven die goederen en/of diensten naar Argentinië willen exporteren kunnen ontmoedigen. Maar het overschot op de handelsbalans wordt voorts bedreigd door verminderende productie – en dus exportopbrengsten – in de agrarische sector door langdurige droogte. Dit biedt kansrijke mogelijkheden voor ondernemers die lokaal voor de Argentijnse markt zowel als voor de export naar MERCOSUR landen (o.a. Brazilië) willen produceren. De Argentijnse overheid staat zeer welwillend tegenover directe investeringen en er zijn aantrekkelijke incentives en subsidies om de start-up van een bedrijf te ondersteunen.
(Bron: ZakendoeninArgentinië)

19. Keniaanse grens open voor Nederlandse pootaardappelen
Staatssecretaris Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie heeft in oktober 2011 met de Keniaanse minister van Landbouw afgesproken dat Kenia de import van Nederlandse pootaardappelen zou toestaan en de eerste containers met pootaardappelen kunnen het land in. Aardappel is het tweede voedselgewas in Kenia maar door slechte pootgoed dalen de oogsten. Door pootaardappelen uit Nederland te gebruiken kan de oogst tot 5 keer groter worden, en nog dit plantseizoen zal er ongeveer 100 ton Nederlands materiaal gepoot kunnen worden. Hiervoor heeft Kenia de grenzen voor pootaardappelen altijd dichtgehouden uit vrees voor de insleep van plantenziekten en –plagen. 
(Bron: Rijksoverheid)

20. Overheid helpt bedrijven bij internationaal ondernemen
Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) heeft met ruim 250 ondernemers het publiek private programma ‘Partners for International Business’ voor groepen bedrijven uit (vooral) de topsectoren gelanceerd. Het programma biedt steun aan bedrijven voor het positioneren en het verkrijgen van toegang tot kansrijke buitenlandse markten. Het uiteindelijke doel is om de internationale concurrentiekracht van het Nederlands bedrijfsleven te versterken. Er is €6,6 miljoen beschikbaar gesteld in 2012. Vanaf 2013 is er per jaar ruim €7 miljoen beschikbaar, oplopend tot €11 miljoen in 2017.
(Bron: Rijksoverheid)

21. Retailers benutten internet onvoldoende
Retailers zouden de mogelijkheden om hun online en offline verkoopkanalen elkaar te laten versterken veel meer moeten benutten. Nu lopen zij omzet mis, volgens adviesbureau PricewaterhouseCoopers. Veel winkelketens zien hun online en offlinewinkels nog als twee op zichzelf staande operaties en hebben weinig zicht op de voorkeuren van consumenten. In de toekomst zullen meer winkeliers de fysieke winkels meer inzetten als verlengstuk van online, waar via internet bestelde artikelen  afgehaald of geruild kunnen worden. ‘Dit betekent dat ze minder voorraad nodig hebben, waardoor ze efficiënter en winstgevender kunnen zijn’, alsdus Dennis van Ameijden van PwC. De verwachting is dat in 2015 70% van de Nederlanders aankopen zal doen online.
(Bron: Sprout)

22. Stel al je vragen over geld en ondernemen op Z24 Antwoord
Z24 lanceert een speciale site voor vragen en antwoorden over geld en ondernemen: Z24 Antwoord. De site is gemaakt voor en door Z24 bezoekers. Z24 Antwoord geeft ondernemers en andere financieel geïnteresseerden antwoorden op vragen die ze zelf stellen. Daarnaast is het mogelijk om anderen te helpen door zelf vragen te beantwoorden. Z24 Antwoord is gratis en alle vragen en antwoorden zijn onbeperkt te lezen. Als je zelf een vraag wilt stellen of beantwoorden moet je inloggen, dit kan via je account van Linkedin, Twitter of Facebook of met een eigen inlognaam.
(Bron: Z24 zakelijk nieuws)