Internet en export in 7 stappen

Woensdag 2 mei 2012, Nieuws voor ondernemende mensen

www.nuzakelijk.nl

Internet en export in 7 stappen

Uitgegeven: 2 mei 2012 14:32
Laatst gewijzigd: 2 mei 2012 14:31

Hoe kunnen exportbedrijven internet inzetten om hun voorsprong in te vergroten? NUzakelijk peilde exportexpert Geert Nijkamp, die 7 'geboden' geeft.

© Thinkstock

1. Plaats internet strategisch op de agenda
Elke dag betreden nieuwe buitenlandse exporteurs het internet. Vanuit deze gedachte moet internetmarketing (ten behoeve van business development) een vaste plaats krijgen op de agenda van elk Nederlands exportbedrijf ten einde de huidige exportvoorsprong vast te houden.

2. Meten is weten
Breng de bezoekersstatistieken van de website in kaart en analyseer deze. Net als inkoop-. verkoop-, en omzetcijfers moeten bezoekersstatistieken van de website in kaart gebracht worden. Zij laten een schat aan informatie zien op basis waarvan nieuw beleid ontwikkeld kan worden.

3. Gebruik off line marketing om on line marketing een basis te geven
Gebruik bestaande marketing- en salesplannen om deze te vertalen naar on line activiteiten. De intergratie van de off line marketing (‘bricks’) met de on line marketing (‘clicks’) vindt bij exportbedrijven nog maar minimaal plaats.

Exportbedrijven laten, door onbekendheid, de onlinemarketing vaak over aan hun exportpartners (importeurs en distributeurs). Dit in tegenstelling tot de offline-marketing (beursdeelnames bijvoorbeeld) die wel geheel of gedeeltelijk vanuit de exporteur geïnitieerd en/of ondersteund worden.

4. Zoek de Zoeker
Maak de website klantgerichter. Een gemiddelde website voldoet nog voor geen 50 procent aan de behoefte van (potentiële) klanten. Voor een exporteur, met een website in meerdere talen, betekent dit dat de website x keer niet volledig aan de wensen van de klant ontmoet.

Onder andere de volgende vragen dienen gesteld, en in de website omgezet te worden: zijn mijn doelgroepen aanwezig in de website? Welke producten zijn een substituut voor mijn product? Zijn alle talen aanwezig van de landen waarin ik actief wil zijn? Eén keer een goede website doorontwikkeling levert in alle talen rendement op.

5. Inzet van talen
Vertaal de website in alle relevante talen. Het internet is informatiemedium nummer 1 en nagenoeg voor elke sector geldt dat een zoeker altijd het eerst in zijn eigen taal zal zoeken. Voor grote talen (Duits, Spaans, Engels en Chinees) wellicht eerder dan voor kleine talen, maar zelfs in kleine landen valt veel te winnen qua omzet.

Op dit moment wordt een website vaak vertaald voor de taalgebieden/landen waarin een exporteur actief is. De website heeft dan het karakter van een informatiemedium. Wanneer de website ook wordt vertaald in talen van landen waarin men actief wil worden, dan wordt de website een echt acquisitiemedium.

6. Pilotproject
Start een pilotproject in 1 land. Werk de onlinemarketing voor een product-markt-combinatie (pmc) uit in één land. Dit heeft een aantal voordelen: gering beslag op mensen en middelen, en een kortlopend traject met snel resultaat.

Op basis van dit resultaat kunnen meerdere pmc’s in dat land uitgewerkt worden en vervolgens kunnen deze als blauwdruk dienen voor andere landen.

7. Analyse, evaluatie en realiseren on going process
Analyseer elke internetactiviteit. Doordat er weinig ervaring voorhanden is, moet elke internetactiviteit goed geanalyseerd en geëvalueerd worden.

Wanneer internetprocessen goed geanalyseerd en geëvalueerd worden, ontstaat met de bereikte resultaten draagvlak voor nieuwe activiteiten. De financiering van nieuwe activiteiten komt uit de opbrengsten van de eerdere (geanalyseerde) activiteiten.

Geert Nijkamp is auteur en spreker. Hij maakt zich zorgen over de toekomst van de Nederlandse export en is schrijver van het boek 'De invloed van het internet op de Nederlandse export – Hoe houden wij onze voorsprong vast?'

© NUzakelijk