High Tech sector wil Zuid-Europees talent aantrekken

Tech-sector wil Zuid-Europees talent aantrekken
29 mei 2012 - Terwijl het producentenvertrouwen gestaag zakt, komt de topsector High Tech Systemen and Materialen (HTSM) met een ‘Internationaliseringsoffensief’. Weg met die kaas, die klompen en met dat oneindig laagland; wie aan Holland denkt moet aan High Tech denken.

 

Recente CBS-cijfers tonen een nieuwe werkelijkheid: alleen in het buitenland wordt nog omzetgroei behaald door de Nederlandse industriesector. In maart werd alleen op de buitenlandse markt een omzetgroei van 1,6% gerealiseerd.

"In de aardolie-, chemische, rubber- en kunststofproductenindustrie nam de omzet flink toe", zo stelt het CBS in een recent industriebeeld. Om daarna de feestvreugde onmiddellijk de kop weer in te drukken: "Dit kwam grotendeels door de hogere prijzen. In de basismetaal- en metaalproductenindustrie en de elektrotechnische en machine-industrie was de omzet daarentegen veel lager dan een jaar eerder."

Volgens de ondernemingsorganisatie van bedrijven in de technologische industrie FME-CWM moeten die cijfers in een breder kader geplaatst worden. "Wat het CBS stelt, klopt op zich wel. De omzet is in maart een stuk lager dan vorig jaar (-6,4%). Wat men niet vertelt, is dat maart 2011 op twee maanden na (na december 2011 en mei 2011) de maand was met de hoogste omzet in onze industrie sinds september 2008."

Klanten over de hele wereld

Het zou dus nog een stuk slechter kunnen gaan voor de technologische industrie. Aan Geert Huizinga (beleidsadviseur innovatie bij FME en tevens secretaris van het topteam) de vraag hoe we het  internationale offensief van deze topsector moeten plaatsen. "Die ambitie hangt vooral samen met de aard van de sector", antwoordt Huizinga. "High tech systemen en materialen worden vanuit Nederland aan klanten over de hele wereld geleverd."

Voortvloeiend uit de innovatieagenda en de 'human capital agenda', is door de leden van de topsector vervolgens een lijst met doellanden vastgesteld, landen waar men de ambitie van verdubbeling van de export van €32 miljard naar €77 miljard in 2020 denkt te kunnen realiseren. "Met de brandingstrategie richt de hightech sector zich vooral op een beperkt landen, namelijk China/Taiwan, Zuid-Korea, VS, Duitsland en Frankrijk,", voegt Huizinga toe.

Studenten uit Griekenland

Uit het onderliggende internationaliseringsrapport blijkt dat de topsector HTSM ook specifieke landen heeft gedefinieerd, van waaruit men buitenlandse studenten wil gaan aantrekken. Naast bovengenoemd rijtje, moet het toekomstig studietalent - opvallend genoeg - ook uit India, Oost-Europa, Turkije en Zuid-Europa komen.

Samen één stand

Een belangrijk actiepunt op de agenda van de topsector High Tech Systemen en Materialen is de promotie van 'Holland High Tech'. Huizinga: "Tijdens de Hannover Messe in april stonden twaalf bedrijven en kennisinstellingen in een gezamenlijke stand, het 'Holland High Tech House'. In hal 2 zie je gewoonlijk de stands van de kennissector en in andere hallen die van het bedrijfsleven. De hightech sector heeft het dit jaar volkomen anders aangepakt: onder de naam 'Holland High Tech' hebben we ons juist samen gepresenteerd. Dat heeft ons heel goede reacties opgeleverd."

Het doel is om gezamenlijk te laten zien dat de Nederlandse hightechsector onderscheidend is in de aanpak van uitdagingen op het terrein van gezondheid, duurzame energie, mobiliteit, klimaat en veiligheid.

Of de nieuwe branding-strategie nu al vruchten heeft afgeworpen kan Huizinga nu nog niet zeggen. "Om het effect te kunnen meten moet je dit concept in ieder geval een aantal jaren herhalen, dan pas valt er echt iets over het resultaat te zeggen."