'Nederland moet gaan werken aan hightech imago' - internet te weinig ingezet als sales- en marketinginstrument

Te bescheiden

Waar Nederland dus prat gaat op de zeer hoge technologisch ontwikkelingen, is dit niet bekend bij Duitse technologische bedrijven. Ineke Dezentjé Hamming (voorzitter FME) zal dan ook alles in het werk stellen dit beeld van Nederland aan de wereld te presenteren.

Dezentjé Hamming is ook missieleider voor de Nederlandse maak- en toeleverende industrie tijdens de Hannover Messe. ‘Kijk maar eens wat we op technologisch gebied allemaal in Nederland maken. Dat moeten we laten zien, daar is de Hannover Messe het platform voor. Wereldwijd', voegt ze hieraan toe.

In eigen boezem

Dezentjé Hamming vindt overigens wel dat Nederlandse toeleveranciers ook de hand in eigen boezem mogen steken. ‘Veel ondernemers zijn ingetogen, laten zich onvoldoende zien en dan heb ik het niet over de persoon, maar over de producten die binnen de bedrijfsmuren worden gemaakt. Bescheidenheid siert de mens, maar voor de toeleverende industrieën zou ik zeggen laat het vooral zien waar je goed in bent en wat je maakt. We leveren niet voor niets maar liefst twintig procent aan de  Duitse auto-industrie.'

Fit voor de toekomst

‘Wil de Nederlandse industrie overleven, dan moet zij coulant inspelen op de steeds sneller veranderende wereld. Bedrijven moeten toegang hebben tot de nieuwste technologieën om te kunnen voldoen aan de eisen die de klanten wereldwijd stellen. Daarom hebben wij, FME samen met het ministerie van EZ, TNO, VNO-NCW en de nieuwe KvK en met bedrijven een stap gezet om de industrie ‘fit for the future' te maken. Dat gebeurt met een verkenning naar de internationale en technologische ict-ontwikkelingen. Met als doel beter zicht krijgen op de impact die de technologische ontwikkelingen wereldwijd voor de Nederlandse industrie hebben. Daarbij gaat het in eerste instantie om hightech, chemie, agro food en medisch. Het betekent een industriële revolutie. In Hannover gaan we dit uitgebreid presenteren.'