Trends in de maakindustrie - lees de case van Primoteq

www.vraagenaanbod.nl

Servicebedrijf Primoteq zoekt groei in België en Duitsland

Hengelo , 13 november 2012
Auteur:Franc Coenen
Goed preventief onderhoud komt ten goede aan de uptime van machines, waardoor je minder curatief onderhoud nodig hebt. De grotere Nederlandse ondernemingen uit de maakindustrie hebben dat in de gaten. De uitbesteding van de technische dienst is hier dan ook breed geaccepteerd, constateert René de Jonge, directeur van Primoteq.

Primoteq is één van de voormalige onderdelen van Stork. Sinds dit jaar staat het maintenancebedrijf op eigen benen. Het management heeft samen met een externe investeerder de aandelen van Stork overgenomen. Het verzelfstandigde bedrijf richt zich op drie kernactiviteiten: bewerkingstechniek (onderhoud en retrofit van verspanende machines), lasertechniek en hijs- en heftechniek. In Nederland is het bedrijf marktleider als het gaat om onderhoud aan CNC-bewerkingsmachines.

Kennisproductiviteit

De Jonge verwacht dat onderhoud aan machines en installaties steeds meer uitbesteed zal gaan worden. Machines worden namelijk alsmaar complexer. Onderhoud vraagt dus meer kennis. ‘Met honderdvijftig medewerkers hebben wij de schaalgrootte om veel te investeren in opleiding van onze mensen. Daar haalt Primoteq de voorsprong uit.' Hij spreekt over ‘kennisproductiviteit': kennis die ervoor zorgt dat mensen hun opdracht sneller kunnen uitvoeren en zo stilstand van de machine verkorten. Kennis wordt in de maintenancebranche steeds belangrijker, maar net zo goed ondersteuning door onderhoudsmanagement en -engineering. Onderhoud wordt namelijk belangrijker naarmate levertijden onder druk staan. De Jonge durft te beweren dat onderhoud geld oplevert. ‘Ongeplande stilstand kost honderden euro's per uur; je machines staan stil en je moet misschien werk uitbesteden.'

Beschikbaarheid

Beschikbaarheid is al jaren een discussiethema in de maakindustrie. Systems suppliers nemen soms in hun aankoopcontracten voor nieuwe machines al prestatieafspraken op. Ze verlangen bepaalde garanties voor de inzetbaarheid van hun dure investeringen. Primoteq gaat mee in deze trend en durft het aan prestatieafspraken met klanten te maken over de inzetbaarheid van machines die het bedrijf onderhoudt. In dit Excellent Maintenance programma wordt Primoteq afgerekend op basis van prestatie-indicatoren, waarbij het bedrijf bij bepaalde klanten zelfs zover durft te gaan de beloning afhankelijk te maken van de beschikbaarheid van de machines. De Jonge is ervan overtuigd dat dit soort programma's uiteindelijk leiden tot hogere beschikbaarheid van machines en lagere onderhoudskosten.

Contract service

Behalve dat de monteurs van het bedrijf onderhoud uitvoeren voor directe klanten uit de maakindustrie, verleent Primoteq óók voor een tiental machinefabrikanten service-activiteiten. Daaronder zijn merken als Forest-Liné, Precitec, Taurus Wotan, Cincinnatti-Millacron en anderen. Ook is het bedrijf een Siemens Solutions Partner voor de motion controldivisie van het Duitse bedrijf. ‘Wij zijn erkend om in de CNC van de machine zaken te mogen aanpassen', legt De Jonge uit. Recent is dat bijvoorbeeld gedaan bij een grote Droop + Rein vijfassige portaalfreesbank van Fokker Aerostructures. Deze is geretrofit en voorzien van een Sinumerik 840D SL besturing.

De Jonge verwacht dat de activiteiten voor machinebouwers gaat groeien. Stilstand van een machine is zo'n kostenfactor geworden, dat fabrikanten beseffen dat service een verkoopargument is geworden. Zeker voor fabrikanten van buiten Europa kan via een samenwerking met een onafhankelijk onderhoudsbedrijf de noodzakelijke snelle responstijd gerealiseerd worden.

De Jonge: ‘We verwachten hier groei. Fabrikanten zijn vaak bang door de service te outsourcen grip op hun machines kwijt te raken en ze verdienen in de service vaak nog geld, dat geeft men dan weg. Maar service is ondertussen een onderscheidend vermogen geworden in de levering van een nieuwe machine.'

Promoteq